نقشه سایت چیست؟ [اقداماتی برای افزایش سئو]

What is a sitemap

در این مقاله آموزشی سئو می خواهیم که بتدا بدانیم نقشه سایت چیست و چه اقداماتی انجام دهیم که با بهینه‌سازی فایل نقشه سایت XML و بررسی تمامی جوانب آن به جهت بهترین عملکرد نقشه سایت (سایت مپ) برسیم.

با پیشرفت دنیای وب، گوگل و سئو و بهینه سازی وب سایت ها نیز پیشرفت می ­کند.

به این معنی که حتی شما در خصوص سئو سایت و بهینه سازی وب‌سایت بهترین اقدامات و فاکتورهای سئو را انجام داده باشید بازهم این اقدامات شما نیاز به بروز رسانی و تغییر دارد.

این تغییر و بروز رسانی به‌ویژه در مورد فایل نقشه­ سایت (سایت مپ) که تقریباً به اندازه خود سئو سایت مهم است، صدق می کند.

بنابراین در حالی که اکثر ما با این که می دانیم که ارسال فایل نقشه سایت به کنسول جستجوی گوگل اهمیت دارد، اما ممکن است پیچیدگی­ های نحوه پیاده‌سازی آن­ را به گونه ­ای که می ­تواند باعث شود تاثیر زیادی روی شاخص­ های عملکرد کلیدی وب سایتتان شود را ندانیم.

بیایید امروز سردرگمی، ابهامات و سوالاتی که در مورد نقشه سایت (سایت مپ) و پیاده سازی بهترین روش­ تولید و بهینه سازی نقشه سایت که تا این لحظه با آن سروکار داشتیم، برطرف کنیم.

در این مقاله موارد زیر را پوشش می­ دهیم:

  1. نقشه سایت XML چیست.
  2. ساختار نقشه سایت
  3. انواع نقشه سایت
  4. بهینه‌سازی و ایندکس کردن نقشه سایت
  5. چک لیست بهترین اقدامات برای نقشه سایت

نقشه سایت XML چیست؟

به زبان ساده نقشه سایت XML فهرستی از URLهای وب‌سایت شما می باشد و به عنوان نقشه راه عمل می ­کند تا به موتورهای جستجو بگوید که چه محتوایی در دسترس است و چگونه به آن محتوا دسترسی داشته باشد.

نقشه سایت XML
نقشه سایت XML

در تصویر بالا یک موتور جستجو با یک بار بازدید از فایل نقشه سایت XML به تمام نه صفحه در وب سایت دسترسی دارد.

اما به عنوان کاربر، برای رفتن به صفحه نهم باید از 5 صفحه داخلی عبور کند.

نقشه سایت XML برای کمک به خزنده ­ها و ربات ها در ایندکس کردن سریع­ صفحات ایجاد شده است، به ویژه این امکان برای وب‌سایت هایی مهم تر است که:

  • دارای هزاران صفحه و فهرست صفحات عمیق و پیچیده­ای دارند.
  • به تازگی صفحات جدید به وب سایتشان اضافه شده است.
  • کرال کردن مجدد محتوا صفحات موجود
  • وب‌سایت‌هایی که از پیوندهای داخلی ضعیف (صفحات یتیم) یا به اصطلاح دارای محتوای غنی نیستند، رنج می ­برد مناسب است.
  • وب­سایت­ های فاقد صفحه پروفایلی با لینک خارجی هستند.

نکته مهم: ارسال آدرس های صفحات وب سایت به نقشه سایت (سایت مپ) به جهت این که در گوگل ایندکس شود، می ­تواند باعث سرعت بخشیدن به ایندکس شدن سریع صفحات شود.

اگر تعداد زیادی URL در وب سایت دارید که باید ایندکس شود، بهتر است از طریق ابزار کنسول جستجوی گوگل (Search Console Google) تمامی صفحاتی که نمی خواهید ایندکس شود رو حذف کنید و سپس تمامی URL را در قالب نقشه سایت مجدد به گوگل ارسال کنید.

بهتر است با احتیاط این کار را انجام دهید و مطمئن شوید که همه صفحات به درستی حذف شده و اضافه شده و سپس نقشه سایت خود را به گوگل معرفی کنید.

حتی اگر در وب­سایتتان فایل نقشه سایت XML نداشته باشید موتور جستجوی گوگل می­ تواند urlهای شما را پیدا کند و شما با ارائه این فایل به گوگل کمک می ­کنید urlهای با کیفیت را زودتر کرال و ایندکس کند.

این در حالی است حتی اگر در وب سایت نقشه سایت داشته باشید مجدد هیچ ضمانتی نیست که گوگل فایل نقشه سایت شما را کرال کند چه برسد به این که بخواهد صفحات شما را ایندکس کند یا به آن رتبه ­ای بدهد.

ارسال نقشه سایت به گوگل تنها شانس شما را برای ایندکس شدن صفحات سایت شما افزایش می ­دهد.

ساختار نقشه سایت XML به چه شکل است؟

ساختار نقشه سایت یک وب‌سایت تک صفحه ­ای با تمامی جزئیاتش به شکل زیر می باشد:

ساختار نقشه سایت XML
ساختار نقشه سایت XML

به عنوان یک سئوکار چگونه باید از هر یک از صفحات وب سایت در نقشه سایت تولید کرد؟

آیا تمام مقادیر متاداده­ ها در نقشه سایت کاربردی و ضروری هستند؟

آشنایی با تگ Loc (a.k.a. Location) در نقشه سایت

این تگ اجباری و دارای یک مقدار ثابت می باشد و مشخص کننده آدرس وب‌سایت می باشد.

این تگ مشخص می کند که وب‌سایت شما دقیقا از چه پروتکلی (http یا https) استفاده می کند و اگر دامنه وب سایت شما با www در مرورگر نمایش داده شود یا خیر، در این قسمت مشخص می شود.

در وب‌سایت های بین­ المللی که می شود وب سایت چند زبانه باشد با استفاده این تگ می توان زبان سایت را با استفاده از مقدار دهی تگ hreflang مشخص کنید.

با استفاده از ویژگی xhtml:link برای هر URL می توانید نوع زبان سایت و منطقه را مشخص کنید که در نتیجه زمان بارگذاری و لود صفحه کاهش پیدا خواهد کرد که این ویژگی بیشتر به درد وب سایت هایی می­ خورد را نمی توانید این پارامتر ها را در قسمت <Head> وب سایت قرار دهید.

آشنایی با تگ Lastmod (a.k.a. Last Modified) در نقشه سایت

این تگ اختیاری می­ باشد امّا خیلی پیشنهاد می­ شود که از آن استفاده کنید که کاربرد زمانی هستش که هر تغییری در صفحه یا در محتوا مقالات ایجاد می کنید تاریخ و زمان آخرین تغییر در این تگ بروزرسانی می شود.

(بیشتر برای صفحات و مقالاتی که محتوی آن بروز می شود بسیار کاربردی هستش و برای افزایش بازدید و افزایش سئو داخلی و سئو خارجی و سئو محلی ایندکس مجدد صفحه لازم و مفید هستش).

جان مولر ادعا کرده که گوگل زمانی از این تگ استفاده می کند که بفهمد فایل نقشه سایت و همچنین محتوای صفحات چه زمانی تغییر کرده است و چه زمانی گوگل باید نقشه سایت را مجدد توسط خزنده هاش کرال کند.

این تگ به شدت برای سئو سایت مهم و ضروری می باشد.

درج زمان و تاریخ آخرین تغییرات سایت و بروز رسانی محتوای سایت در فایل نقشه سایت خیلی کاربردی هستش، مخصوصاً وب‌سایت‌هایی محتوا محور و وبلاگی هستند .

مانند همان سایت­ های خبری که محتوا مقالات به روز می­ شود و این تگ به گوگل کمک می ­کند که هر چه سریع‌تر صفحات شما را بخواند و ایندکس کند.

اگر بخواهید گوگل را فریب دهید و با تغییر دستی زمان و تاریخ به صورت غیرواقعی مقادیر این تگ ، گوگل را مجاب کنید که نقشه سایت را مجدد کرال کند، مطمئن باشید سریعاً می­ فهمد و شما را جریمه خواهد کرد.

آشنایی با تگ Changefreq (a.k.a. Change Frequency) در نقشه سایت

این تگ روزی روزگاری به صورت اختیاری بود و مشخص می­ کند که چقدر از محتوا مقاله شما به نسبت جستجو محتوا توسط موتورهای جستجو تغییر کرده است.

ثبت تگ­ اولویت ­بندی در صفحات

این تگ هم اختیاری هستش و به موتورهای جستجو اعلام می­ کند که یک صفحه نسبت به سایر صفحات سایت مقیاس 0 تا 1 چه اولویتی­ دارد و به صفحات وب سایت به ترتیب اولویت اهمیت می دهد و براساس همین اولویت خزنده های گوگل صفحات کرال می کنند و صفحات وب سایت ایندکس می شود.

به صورت کلی بهتر است وب‌سایت شما نقشه سایت داشته باشد اما الزامی در داشتن تگ اولویت بندی صفحات نیست.

انواع نقشه سایت (سایت مپ)

نقشه سایت هم انواع متفاوتی دارد که در ادامه به تعدادی از آن اشاره می کنیم.

محدودیت های نقشه سایت XML

نقشه سایت 2 محدودیت دارد:

  • حداکثر ظرفیت تعداد URL (صفحات وب سایت) در نقشه سایت 50000 آدرس می باشد.
  • حداکثر حجم فایل نقشه سایت (حتی در حالت فشرده) 50 مگابایت می باشد.

فایل نقشه سایت را می­ توان با ابزارهای فشرده سازی فایل مانند zip یا gzip فشرده کنید تا از فضای کمتری در هاست استفاده شود.

امّا زمانی که از فایل نقشه سایت از حالت فشرده خارج شود اگر حجم فایل بیش از 50 مگابایت شود، نقشه سایت مجدد همان محدودیت را به شما اعلام می کند.

زمانی که فایل نقشه سایت شما از هر یک از این دو محدودیت فراتر برود باید URL های وب سایت خود را در چندین فایل نقشه سایت قرار دهید و براساس هر بخش از وب سایتتان یک فایل نقشه سایت جداگانه ای داشته باشید.

در نهایت در وب سایتتان می ­توانید چندین فایل نقشه سایت را در یک فایل نقشه سایت قرار هید که اغلب نام نقشه فایل اصلی sitemap-index.xml قرار داده می شود.

در اصل این فایل نقشه سایت sitemap-index.xml آدرس و مرجع تمام نقشه های سایت وب سایت شماست.

  • sitemap-index-articles.xml
  • sitemap-index-products.xml
  • sitemap-index-categories.xml

برای وب­سایت­ های بزرگ که URL آن­ها خیلی زیاد است می­توان فایل های نقشه­ سایت متفاوت و جداگانه ای با توجه به ماهیت و بخش های سایت داشته باشید.

اما توجه داشته باشید نباید فایل­ های نقشه سایت را تودرتو تهیه کنید.

برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند به راحتی هر یک از فایل­های نقشه سایت را در یک زمان پیدا کنید. اقدامات زیر را انجام دهید:

  • نام و آدرس نقشه سایت خود را به ابزار سرچ کنسول گوگل و ابزار وب مستر بینگ معرفی و ارسال کنید.
  • نام و آدرس کامل نقشه سایت خود را در فایل robots.txt مشخص کنید. با این کار به خزنده ­های موتور جستجو اعلام می­ کنید که نقشه سایت اعلام شده را بخوانند.
انواع نقشه سایت
انواع نقشه سایت

نقشه سایت XML برای تصاویر

نقشه سایت XML برای تصاویر برای بهبود ایندکس صفحات با محتوا تصویری و تصاویر مقالات طراحی شده ­اند.

با این حال در سئوی امروزی، تصاویر مقالات در محتوا صفحه و مقاله قرار می گیرند.

بنابراین خزنده ­های گوگل با کرال صفحات ، تصاویر را هم پیدا و ایندکس می­ کنند و دیگر نیازی به فایل نقشه سایت جداگانه برای تصاویر سایت و مقالات نیست.

علاوه بر این بهترین روش سئو تصاویر استفاده از اسکیما تصاویر براساس ساختار JSON – LD می باشد.

برای استفاده از اسکیما تصاویر دروب سایت از schema.org/ImageObject استفاده کنید که بهتری روش برای سئو تصاویر و فراخوانی ویژگی تصویر به موتورهای جستجو می باشد.

این ویژگی اعلام شده بیشترین تأثیر سئو سایت را نسبت به فایل نقشه سایت XML برای تصاویر را ارائه می­ دهد.

به همین دلیل است که نقشه سایت تصاویر برای وب­ سایت غیرضروری است.

استثنا هم هست اگر وب سایتی دارید که تصاویر آن به کسب‌وکار شما کمک زیادی می­ کند مثلا یک وب‌سایت سهامی یا عکاسی و گالری تصاویر دارید که در این وب سایت ها تصاویر اهمیت بالایی دارد بهتر است از فایل نقشه سایت برای تصاویر به صورت جداگانه استفاده کنید که می تواند تأثیری زیادی داشته باشد، مخصوصاً در جستجوی تصاویر گوگل.

این رو هم بدونید که نقشه سایت برای تصاویر لزومی ندارد در داخل هاست وب سایت شما باشد و می­ توانید از CDNها استفاده کنید.

نقشه سایت XML برای ویدیو

این نقشه سایت هم مانند نقشه سایت تصاویر هستش و اگر وب‌سایتی دارید که ویدیو محور هستش و وجود ویدیو برای کسب‌وکار شما اهمیت بالایی دارد، نقشه سایت ویدیو ضروری می باشد.

نقشه سایت Google News

فقط وب‌سایت‌هایی که از هاست گوگل و ساب دامنه گوگل استفاده می کنند می توانند از این نقشه سایت استفاده کنند.

اگر دوست دارید مقالات وب سایت شما تا سقف 1000 آدرس در روز در گوگل ایندکس شود از این قابلیت استفاده کنید.

برخلاف توصیه­ های گفته شده، نقشه سایت Google News از تصاویر مقالات پشتیبانی نمی ­کند و برای سئو تصاویر از نقشه سایت مخصوص تصاویر که در بالا گفته شد استفاده می کند.

گوگل توصیه می­ کند برای تصاویر کوچک شده thumbnail مقالات خود از اسکیماهای تصاویر از schema.org در وب‌سایت خود استفاده کنید.

نقشه سایت XML برای موبایل

نقشه سایت XML موبایل، برای اکثر وب­ سایت­ ها مورد نیاز است. چرا؟

نقشه سایت موبایل فقط برای وب سایت هایی مناسب است که قصد دارید وب سایت شما فقط در موبایل نمایش داده شود و برنامه های موبایل فقط برای صفحه نمایش موبایل طراحی شده است.

مگر اینکه URL منحصر به فردی داشته باشید که به طور خاص فقط برای تلفن­ های همراه طراحی شده ­اند، وگرنه نقشه سایت موبایل هیچ مزیتی بر سایر نقشه های سایت ندارد.

نقشه سایت XML برای صحفات HTML

هدف از ایجاد نقشه سایت XML برای صحفات HTML ، دسترسی موتورهای جستجو و ربات های گوگل را به صفحات وب سایت آسان تر می ­کند.

اگر وب‌سایتی تجربه کاربری UX و بازدید خوبی دارد و لینک ­های داخلی مناسبی دارد باز هم نیاز به نقشه سایت HTML دارد؟

اگر وب‌سایت شما به خوبی طراحی شده باشد و تجربه کاربری خوبی داشته باشد به این نوع نقشه سایت نیازی ندارد.

نقشه سایت XML داینامیک

برای ایجاد نقشه سایت XML استاتیک می ­توانید از ابزاری مانند Screaming Frog استفاده کنید.

مشکل نقشه سایت XML استاتیک این است که به محض ایجاد یا حذف یک صفحه در وب سایت یا تغییری در محتوا مقاله نقشه سایت شما دیگر بروز نیست و قدیمی است و تگ lastmod در نقشه سایت به بروز نمی شود.

نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل
نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل

بنابراین مگر اینکه عاشق این باشید نقشه سایت هر روز صورت دستی به ازای هر تغییر در وب سایت بروز کنید و سپس در سرور خود آپلود کنید.

از طرف دیگر نقشه­ سایت داینامیک اطلاعات و تغییرات لازم را به طور خودکار از سرور خوانده و به‌روزرسانی می شود و هر نوع تغییر در وب‌سایت سریعاً در نقشه سایت داینامیک شما منعکس و ثبت می شود.

برای ایجاد یک نقشه سایت داینامیک می توانید یکی از اقدامات زیر را انجام دهید:

  • از برنامه نویس وب‌سایت خودتون بخواهید یک اسکریپت سفارشی را بنویسید که نقشه سایت به صورت خودکار بروز شود.
  • از ابزارها و وب سایت های تولید نقشه­ های سایت داینامیک استفاده کنید.
  • اگر وب‌سایت ورد پرسی دارید می توانید از افزونه­ های مربوط به سئو مانند Yoast , Rank Math استفاده کنید.

در حال حاضر اکثر وب‌سایت‌های مدرن و جدید از نقشه ­های سایت XML داینامیک استفاده می ­کنند.

بهینه‌سازی نقشه سایت XML ایندکس شده

فقط صفحاتی که می­ خواهید گوگل آن را ایندکس کند در نقشه سایت قرار دهید.

نقشه سایت XML لیستی از صفحاتی باشد که شما قصد دارید گوگل آن را کرال کند و این ممکن شامل همه صفحات وب سایت شما نباشد.

ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل
ثبت نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل

یک خزنده گوگل هر صفحه از وب سایت شما را با مجوز و به هدف خاصی کرال می ­کند.

اجازه ندهید تمام صفحات وب شما و صحفاتی کاربردی نیست و محتوایی خاصی ندارد کرال شود.

شما در واقع از طریق نقشه سایت می توانید با موتورهای جستجو صحبت کنید و این جمله به موتورهای جستجو را اعلام ­کنید: «گوگل عزیز اگر روی این URLها تمرکز کنید واقعاً ممنون میشم».

نقشه سایت به شما می­ کند که خزنده ­های گوگل به طور بهینه و در سریع ترین زمان وب‌سایت شما را کرال کنند.

اگر فقط تمام صفحاتی که فقط برای جستجو مناسب است را در نقشه سایت خودتان قرار دهید به موتورهای جستجو کمک می­ کنید که وب‌سایت شما را هوشمندانه ­تر و بهینه تر کرال کنند تا گوگل بتواند بهتر صفحات شما را ایندکس کند.

لیست صفحاتی که بهتر است از نقشه سایت حذف شود:

  • صفحات غیرمتعارف 
  • صفحات تکراری
  • صفحاتی که برای صفحه‌بندی و Paging کاربرد دارد.
  • صفحاتی که در نتایج جستجو در وب‌سایتتان نمایش داده می­ شود.
  • صفحاتی که مربوط به پاسخ به نظرات کاربران است.
  • صفحاتی که مربوط به اشتراک‌گذاری مقالات در شبکه­ های اجتماعی است.
  • صفحات مربوط که آرشیو صفحات مقالات می باشد.
  • صفحاتی که برای کاربردهای خاصی مانند: صفحات تغییر مسیر (3xx) ، صفحات از دست رفته (4xx) و صفحاتی خطای سرور دارد (5xx) می باشد
  • صفحاتی که توسط فایل robots.txt مسدود شده ­اند.
  • صفحاتی که تگ noindex دارد.
  • صفحاتی که برای کاربری که وارد سایت می شود کاربردی است و ابزاری است برای ارتباط مشتریان مانند بخش مدیریت سایت که برای سئو سایت اهمیت ندارد
  • (صفحه ورود – ثبت نام – تماس با ما – سیاسیت حفظ حریم خصوصی – صفحه مدیریت کاربران)

امّا به یاد داشته باشید گوگل از طریق نقشه سایت شما می تواند سریع تر صفحات شما را توسط ربات هایش کرال کند و ایندکس کند.

شما فقط به این دلیل که شما در وب‌سایتتان نقشه سایت ندارید، به این معنی نیست که Google صفحات شما را ایندکس نمی­ کند.

گزارش نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل
گزارش نقشه سایت در سرچ کنسول گوگل

نقشه سایت یک عامل کیفی لازم و یک ابزار کمکی برای شروع سئو سایت است.

نقشه سایت هیچ ارتباطی به سئو سایت شما ندارد و یکی از فاکتورهای سئو و بهینه سازی وب سایت نیست.

شما با کم کردن و محدودتر کردن تعداد صفحات و URL ها در نقشه سایت هزینه کرال صفحات را مدیریت می کنید.

وقتی صفحاتی که در نقشه سایت دارید تماما محتوای فنی و غنی برای جستجو کاربران باشد که بایستی کرال شود در نتیجه امتیاز بالاتری از گوگل می­ گیرد.

اگر در نقشه سایت در نام گذاری لینک و صفحات سایت از مقدار «نام» به جای «اعداد» استفاده کنید در خروجی و گزارشات می­ توانید اطلاعات جامع و کافی را از سرچ کنسول گوگل دریافت کنید.

لیستی از بهترین اقداماتی که در خصوص نقشه سایت XML می توانید انجام دهید:

  • حتما از تگ hreflang در نقشه سایت XML قرار دهید.  
  • حتماً از دو تگ <loc> و <lastmod> در نقشه سایت وب سایتتان XML استفاده کنید.
  • فایل­ نقشه سایت را در صورتی حجم آن زیاد شد حتما حجم آن را کم کنید.
  • پیشنهاد می شود نقشه سایت وب سایت را به صورت داینامیک تولید کنید.
  • بررسی کنید که URLها فقط در یک نقشه سایت قرار گرفته باشد.
  • آدرس نقشه سایت را حتماً در فایل robots.txt قرار دهید.
  • حتماً آدرس نقشه سایت را به سرچ کنسول گوگل و ابزار وب مستر بینگ معرفی و ارسال کنید.
  • فقط صفحاتی که می­ خواهید گوگل آن را کرال کند و ایندکس شود را در فایل نقشه سایت قرار دهید.

محسن زمانی هستم، برنامه نویس و طراح وب ، سئو هم بلدم . به هدف تفریح و سرگرمی این وب سایت رو طراحی کردم تا مطالبی که دوست دارم رو اینجا به اشتراک بزارم.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.